Hej vi lever!

Kommer inte ihåg vad jag skrev sist men här kommer en daglig utvärdering sen Petter kom! Håll i hatten. (Har tömt mobilen precis så det blir snålt med bilder. Gråt icke.)

FREDAG 13/3
Petter kom till Bali, vi bokade biljetter till Gili, kramades & grät lite.

LÖRDAG 14/3
Tog båten till Gili Trawangan! Där var det jättefint, varmt, turkost vatten o vita stränder. Petter fick värma upp sin engelska efter några öl & snack med ett engelskt syskonpar.

SÖNDAG 15/3
Vi åkte på snorkeltripp runt alla Gili-öar. Halvrolig snorkling, förutom sköldpaddorna vi lyckades se såklart - coola djur.

MÅNDAG 16/3
Vi solade, badade, skrubbade bort min otroligt brända hud för att sedan hyra cyklar o cykla runt ön. Vi hamnade till slut i en pool vid ett ställe som visade utomhusbio. Där träffade vi ett gäng australiensare som vi drack drinkar med resten av kvällen.

TISDAG 17/3
Sola sola sola, bada, sola, snorkla med sköldisar. På kvällen blev Petter sjuk, vi gissade på solsting men det höll i sig i säkert 3 dagar så det var nog något annat.

ONSDAG 18/3
Båten tillbaka till Bali. Petter hängde hos doktorn o fick några dussin tabletter som skulle göra susen. På kvällen var tanken att vi skulle flyga mot Nya Zeeland med en mellanlandning i Sydney på 9 timmar, men eftersom vi inte blivit informerade att mellanlandningar på över 8 timmar kräver turistvisum så blev vi inte insläppta på flyget (detta fick vi veta vid check-in-disken efter 1,5 h i kö.) Jag blev oxtokig, kastade en vattenflaska så långt att jag blev glad över hur stark jag var å var tvungen att kolla vart den skulle landa, sedan arg igen på att det var 2500kr i sjön på en flygbiljett jag inte fick använda för att ett jävla bolag bokat in oss på en för lång mellanlandning. Lika arg nu i skrivande stund över regeln "det är ditt eget ansvar att ta reda på visum blablabla" eftersom vi inte valde att mellanlanda, utan bokade en biljett genom ett bolag som inte informerar om detta. Hur som helst. Vi fick med mycket hjälp av min James Bond-farsa tag på nya biljetter på eftermiddagen dagen därpå.

TORSDAG 19/3
Tanken var ju att vi skulle varit i Sydney den här dagen, men blev sittandes på flygplatsen i Bali. Rövigt. Jag och Petter kom överens om att Bali suger. På eftermiddagen fick vi i alla fall flyga.

FREDAG 20/3
Efter mycket om och jävligt mycket men så kom vi fram till Christchurch, NZ. På eftermiddagen istället för på morgonen samma dag, så SÅ mycket tid förlorade vi inte:)

LÖRDAG 21/3
Hämtade Buck Rogers - vår campervan!! Petter hade fixat o trixat o hyrt allt i förväg så det var bara att hämta ut bilen o sticka. I första rondellen ville Petter ta livet av sig o körde ut till höger - det är vänstertrafik - å vi började tjoa på varandra. Det var första biltjaffset. Det andra var över att jag inte kan vika kartor. :)) Vi stannade för natten i Lake Tekapo efter att vi nästan fått soppatorsk. Vet inte hur man 'nästan' får det, men Petter gillar att överdriva.

SÖNDAG 22/3
Kom fram till Queenstown på förmiddagen. Gick runt o bokade alla tokigheter vi ville göra dagen därpå, åt glass, massa mat, plankade på camping o åt glass igen. Lite förvirrade över hur vackert allt var. Berg o fjordar o snö o berg. Allt är vackert, hela tiden.

MÅNDAG 23/3
SJUKASTE DAGEN PÅ HELA LÄNGE!!! Vi hoppade bungeejumpgunga! (Googla shotover canyon swing, över 100m högt, 60m fritt fall & 200m gunga!)

Det är som bungee jump fast istället för att studsa upp&ner när man kommer ner så gungar man flera hundra meter o får hänga där nere innan man blir uppdragen igen. LÄTT det mest onaturliga o vidriga o konstiga o coola o pirriga o roliga o hemska jag nånsin gjort förutom att äta snor utan att någon upptäckt mig när jag var liten.

..... ........... ... ....

På eftermiddagen åkte vi gondol upp på ett berg, åkte rådel (som he heter i dalarna scvhuu) - eller luge som dom sa här. På kvällen tog vi den mest välförtjänta hamburgaren o ölen nånsin, på ett av världens bästa hamburgar-ställen utanför USA (1a är flippin burgers på Odenplan!). Det var GRYMT.

Sen plankade vi på camping igen.

TISDAG 24/3
Vi styrde kosan mot Milford Sounds, plockade upp en liftare på vägen, och möttes av stora moln o taskigt väder när vi kom fram. Supersupersynd. MEN som med allt annat i det här landet så var det fantastiskt vackert ändå. På ett dystert men majestätiskt sätt. Vackert.

ONSDAG 25/3
Vaknade på en parkering i Milford Sounds i hopp om bra väder men det var ännu sämre än dagen innan så vi var tvungna att åka vidare. Vi körde bil resten av dagen o kvällen.

TORSDAG 26/3
Kom fram till Franz Josef glaciär tidigt. Följde några olika trekk-spår, vandrade genom regnskogsliknande miljö samtidigt som vi såg höga berg o glaciärer över trädtopparna. Otroligt vackert. Allt är verkligen fint här hela tiden. Vi promenerade i flera timmar runt glaciären, innan vi körde vidare mot Kaikoura.

FREDAG 27/3
Kom fram till Kaikoura tidigt, bokade in oss på en båttur som skulle ta oss ut till en jäkla massa delfiner. Å VET NI - vi fick simma med dom!! Vi fick simma med VILDA livs levande delfiner. Dom var så jäkla häftiga! Både jag o Petter var livrädda i början, men efter en stund så kom massa delfiner fram till oss o ville dansa o leka. Ju mer oväsen vi förde desto fler ville leka med oss. Petter sjöng på sånger ur Ronja och jag sjöng I Will Always Love You i tre oktaver för högt. DELFINERNA ÄLSKADE DET. Åhåhå. Så himla häftigt. Dom hoppade o stylade o var så jäkla balla.

På kvällen gick vi till stranden o såg en massa sälar också. Dom bråkade med varandra, spydde och sov. Också sjukt coola djur men hallå.. SIMMA ME VILDA DELFINER???!

LÖRDAG 28/3
Idag ska vi ta den svindyra färjan över till norra ön. Spännande! Åker om en timme.

Det var allt för nu! Puss o kram!

Hejdå Bali!

Alright! Nu har jag lite mer energi (haha nej) o tänkte skriva en slutgiltig, kort, sammanfattning av Bali.

Jag gillar det inte.

Hade höga förväntningar på vackra vyer, vita stränder o grön natur.

Såg fina vyer, risfält o berg, vanliga Asien-stränder och många fina gröna träd. Å så massa turister såklart, men det var jag beredd på. Å det var bara kul.

Gili var lätt bäst på hela resan, otroligt turkost o klart vatten, sköldpaddor o mysiga bungalows. Lite dyrare vilket var synd, men absolut det mest värda med resan till Bali. Å så var det bra fest o roliga människor i Kuta! Å roligt att lära sig surfa!

Resten tycker jag väl har varit rätt mediokert och halvdant. Snorklingen runt Gili var (förutom sköldpaddorna) inte heller mycket att hänga i julgranen. Men jag tror det är svårt att slå reven i Egypten, så jag ska inte vara så hård.

Jaja. Tror faktiskt - tyvärr - att det faller på människorna här. Många är otroligt trevliga, hjälpsamma och allmänt goda. MEN alltför många är riktiga praktas som tagit dehär med att lura turister ungefär 10 steg för långt. Trist.

Har blivit kallad det ena med det tredje, och om jag sagt ifrån när jag förstått att en taxichaufför försökt lura mig är det jag som varit "idiot" och "fack jo". Men så fort jag gått i sällskap med en kille har det varit knäpptyst.

Så, alla fantastiska upplevelser med härliga människor, rolig surfing, bra fest, vackra stränder o mysig stämning - dör av lite i o med alla svin & icke-service-minded-människor jag mött längs vägen.

MEN - jag tar med mig det positiva - alla människor jag mött, alla sköldpaddor jag mött, alla surfbrädor jag mött, all brun färg på min kropp och alla roliga minnen! OCH GODISPÅSARNA SOM PETTER TOG ME FRÅN SVERIGE!

Så, okej - jag kanske inte ogillar det helt förresten. Det har varit väldigt roligt. Och innan jag skrev hade jag precis bråkat med ännu en taxigubbe som tyckte jag var en fack jo för att jag inte ville betala för mycket. Bali har varit jättemysigt, kul och jag saknar redan alla jag träffat längs vägen. Nu blev jag sentimental å inser att dehär inlägget bara tar en tvär vändning. Så nu slutar jag.

Bali va kul, lite jobbigt och lite tråkigt o kul o nu ser jag fram emot NZ!!!

Nu är vi på flygplatsen, som vi varit på i snart 24h. Om en timme ska vi flyga mot Australien, och sedan NZ. Petter mår bättre o bättre och vi håller tummarna för att vi båda ska va pigga, friska & glada när vi kommer fram till Christchurch! Nu ska vi kolla i taxfreen. PUSS O KRAM!

Fick inte gå ombord på planet

Hej på er!

Sen sist jag skrev har jag hunnit hänga i Kuta - festa, sola, bada - välkomna Petter, åka till Gili & tillbaka, bli nekad flygplanet mot NZ, ladda upp ett gäng bilder på facebook och läsa blondinbellas blogg.

Petter kom i fredags kväll, med sig hade han säkert 3 kg lösgodis, massa LOKA crush hallon och en ny parfym till mig från Marc Jacobs (uhlala). På lördagen begav vi oss till Gili, hängde runt där, snorklade med sköldpaddor, kollade på bio från en utomhuspool, drack drinkar och bara tog det lugnt.

Idag kom vi tillbaka till Kuta, Petter har dragit på sig feber o magsjuka, jag har än så länge bara feber o en jobbig hosta. Kl 00.10 var det tänkt att vi skulle sitta på planet mot Sydney, för att sedan efter 9 timmar i Sydney åka vidare till Christchurch i Nya Zeland.

Men. Eftersom Australien kräver visum för besök över 8 timmar så blev vi nekade att stiga ombord på planet. Så, planet lyfte och vi hann inte avboka eller något, så våra biljetter som vi betalat för är nu tomma säten på ett plan som åkt till Sydney utan oss.

Så, med hjälp hemifrån har vi bokat nya biljetter och ska försöka igen i eftermiddag, 17.55. Mellanlandar i Brisbane, men under 8 timmar denna gång, och är förhoppningsvis i Christchurch lördag morgon där vår hyrbil väntar på oss.

En skit&piss-dag helt enkelt. När jag insåg att vi inte skulle få gå ombord på planet kastade jag en vattenflaska så långt o så hårt att jag blev förvånad o nästan lite glad över hur hårt jag kunde kasta. Haha.

Nu sitter vi fortfarande på flygplatsen, klockan är 04.21 och vi ska väl åka in till något hostel i Kuta igen & sova några timmar innan vi måste vara här igen. Å då jävlar ska vi med planhelvetet.

Har ingen lust att hålla på att ladda upp bilder just nu. Ville bara uppdatera!